Klik x untuk menutup hasil pencarianCari di situs SABDASpace

Loading

motivasi

victorc's picture

KPI

Teks: 2 Raj. 12:11-15
    11  Mereka menyerahkan jumlah uang yang ditentukan ke tangan para pekerja yang diangkat mengawasi rumah TUHAN, dan mereka ini membayarkannya kepada tukang-tukang kayu, kepada tukang-tukang bangunan yang mengerjakan rumah TUHAN itu,  
kezhiabsirait's picture

Pribadi Yang Baru Di Tahun Yang Baru

Begitu mudah untuk putus asa.
Begitu mudah untuk marah. 
Begitu mudah untuk membenci orang.
Begitu mudah menghakimi orang lain.
Begitu mudah menjatuhkan orang lain.
Begitu mu
arsyimanuel's picture

Setetes Embun di Pagi Hari

Penderitaan adalah lambang kekuatan jiwa, tak akan aku tukarkan penderitaan ini dengan sukacita manusia. Jiwaku menemukan ketenangan manakala hatiku bersukacita menerima himpitan kesusahan dan kesesakan kehidupan.
Hidup bukan Pilihan's picture

"mEmbuAng u a n g .."

"mAkan Untuk peRut dan Perut untuk makan"

segala sesuatu urusan pasti lancar kalo urusan perut udah kelar alias terpenuhi...

Ayo pada mau duit khan??? emangnya beli makanan pake daun??? hahaha,,, kacian amat hidup loe,,,

Munafik loe !! siapa bilang manusia gak butuh uang,,, semua dicukupkan dengan uang bro,,,

 

HIDUP TERGANTUNG PADA UANG,,,,

Novi Kurniadi's picture

Pelayan yang Tidak Dihargai

Sejak jadi Spv, aku baru merasakan pelayanan 24 jam setiap hari, seminggu penuh, sebulan full, dan untuk jangka waktu setahun ke depan. Melayani anak-anak yang Tuhan percayakan kepadaku berarti siap memberikan hati, waktu, tenaga, telinga, mungkin juga sedikit uang, setiap saat.

Wapannuri's picture

Saya atau Kamu yang Mati Duluan !

"Begitu besar kasih Allah kepada dunia ini sehingga Allah telah memberikan Anak-Nya yang tunggal, supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa, melainkan menerima hidup yang kekal.”

manguns's picture

1-5 Selingkuh

Survei menunjukkan “Tujuh dari sepuluh suami di Jakarta selingkuh

Apa persepsi yang muncul bagi pembaca dan atau pendengar? : 70% suami di Jakarta selingkuh, Para suami tidak bisa dipercaya, kemerosotan moral.Bila statement itu dilontarkan tokoh terkenal atau media masa yg besar, terbukti menimbukan kehebohan publik.

marchi kuncoro's picture

Problem solver or trouble maker

It's complicated!!!  
Saat ini banyak yang berkata seperti itu,
mungkin sambil memegang kepala mereka yang seperti  mau pecah katanye (pecah gimana yah maksudnya..hehe).

Ada masalah dalam pekerjaan,

ada masalah dalam hubungan,
belum lagi masalah dalam keluarga...
sahabat's picture

The Hidden Leader In You II

Dalam rumusan saya yang terdahulu: The Hidden Leader in You-Part 1 , saya telah menyatakan bahawa attitude kita dipengaruhi oleh apa yang kita fikirkan tentang diri kita sendiri ( sama ada kita memiliki kemampuan atau tidak untuk memimpin) yang akhirnya membuatkan kita percaya pada diri sendiri atau tidak. Apa yang kita fikir tentang diri kita berasal muasal daripada siapa pencipta manusia. Pokok pangkalnya adalah asas itu sendiri: dari mana asal-usul kita.
Orang Kristian yang menggangkat Firman Tuhan sebagai buku yang benar yang diinspirasikan oleh Roh Kudus memahami bahawa manusia berasal dari Allah. Bukan hanya berasal dari Allah tetapi yang lebih penting lagi manusia diciptakan oleh Allah seperti diri-Nya sendiri dengan tujuan supaya manusia berkuasa ke atas bumi. Oleh kerana Allah mencipta kita seperti diri-Nya sendiri, Dia telah menuangkan sifat-sifat-Nya ke dalam diri kita.

sahabat's picture

The Hidden Leader in You

Kali ini saya ingin menulis blog yang berlainan sedikit daripada kebiasaan saya. Dalam blog ini saya ingin menuliskan apa yang telah saya pelajari daripada buku Dr. Myles Munroe yang bertajuk “The Spirit of Leadership”. Saya tidak akan menguliti dan mengkritik buku beliau, kerana saya bukan orang yang betul untuk berbuat demikian. Saya lebih suka membuat rumusan atau ringkasan tentang apa yang saya pelajari dari buku tersebut. Saya mungkin akan membuat rumusan bab demi bab, kerana tidak mungkin saya mampu menulis rumusan buku ini dari muka surat pertama hinggalah muka surat terakhir dalam satu blog sahaja.

     Sebelum saya memulakan rumusan bab pertama buku Dr. Myles Munroe, mari kita mengenali siapa Dr. Myles Munroe secara ringkas terlebih dahulu.Berdasarkan buku beliau,  Dr Myles Munroe merupakan penceramah motivasi antarabangsa, penulis buku terlaris, pensyarah, pendidik dan konsultan perniagaan. Beliau mengelilingi dunia  secara aktif dalam program menangani isu-isu kritikal yang menyentuh pembangunan rohani dan sosial individu.Tema utama mesejnya adalah transformasi pengikut-pengikut menjadi pemimpin-pemimpin dan memaksimakan potensi individu. Beliau merupakan pengasas dan presiden Bahamas Faith Ministries International. Dia juga merupakan pengasas, penerbit eksekutif, dan principal host beberapa program radio dan television yang diudarakan ke seluruh dunia. Dia menperolehi degree - degreenya dari Oral Roberts University dan University of Tulsa. Manakala honorary doctoratenya diperolehi dari Oral Roberts University.
 

sahabat's picture

Secubit knowlegde antara "melakukan" dan "cuba melakukan"

Ketika saya duduk santai sambil membaca newspaper dalam satu ruang rekreasi, saya mendengar 3 perkataan yang menarik perhatian saya,  diucapkan oleh seseorang yang saya tidak kenali kepada kawannya. 3 perkataan itu ialah " buat atau tidak". Daripada perbualan mereka saya mengetahui bahawa mereka sedang tawar-menawar satu projek perniagaan.

t45ya's picture

::puisi hikmat::

Ku termenung dalam kesendirianku,.

t45ya's picture

::Kerjakanlah apa yg KAU BISA...::

Aku berlari, tapi tak kuat...

t45ya's picture

Belajarlah pada pohon pepaya...

Pohon pepaya itu :

- batangnya kecil
- daunnya dikit

:::Tapi mampu berbuah banyak:::

Dan tidak akan mudah tumbang meski ia diciptakan sebagai pohon yang kecil.

Demikian kita sebagai manusia

Jangan mudah tumbang hanya karena masalah ato cobaan yang melanda anda.

t45ya's picture

Siapkan Mental Untuk Menghadapi Hari Esok, Sebab Menurut Lydia Nape Mengatakan Bahwa Lihat Selengkapnya... Hahaha

Menyiapkan mental tuk menghadapi segala sesuatu itu lebih baik dr pada kuatir dan takut yg belum menjamin itu pasti tjadi. ::Lydia NaPe:: Hidup ini pasti akan selalu ada masalah yang mendatangkan kita kuatir, takut, gelisah, dan lain sebagainya betul ???

t45ya's picture

dewasa?

Orang yang dewasa lum tentu bijak, tapi orang yang bijak sudah pasti dewasa dalam pemikirannya.

t45ya's picture

berani mengexpresikan pikiran???

Tapi terkadang menurut qta bagus, tapi menurut org lain jelek. Nah pertanyaan saya adalah berani ga anda mengexpresikan apa yang ada dalam pikiran anda ??? Marilah saya akan ajak anda melihat seorang pendaki gunung, apakah menurut anda ia adalah org berani ??? Ya... Dgn ketakutan yg ia kalahkan, dgn sesuatu yg buruk ia abaikan maka dia akan tiba di puncak gunung tersebut.

t45ya's picture

diri vs orang lain

Kenapa ya, tiap nonton bersama ama nyokap gw. Nyokap gw sll membandingkan diri gw dgn org lain ??? Misalnya... Nonton miss universe, mak gw ngomong liat tuh umur 22 taon uda dewasa, kau ??? Hadoh wkwkwk lucu ajaH klo gw ingat ingat... Bis dia membandingkan diri gw sll ada kesan lucu yg gw dptin Hahaha. Ini gara2 miss universe semalam ah. Tapi ya itu kadang bila di bandingkan diri gw dgn org lain rasanya ketawa ajaH gw. Hahaha. Ada jg, ttg kuliah... Mak gw sll berkata, awas ya klo kamu kuliah ga serius lg, ini uda ketiga kali kuliah jgn main2.

t45ya's picture

hari ini saja

Lebih baik satu mimpi yg disertai dgn seribu kemauan dr pada satu mimpi yg disertai seribu keputusan.

t45ya's picture

Rendah Diri Itu Baik, Tapi Jangan Qta Mengganggap Diri Qta Rendah.

RENDAH DIRI itu baik, kalau DIRI RENDAH itu tidak baik.

Kita tentu tau hidup di dunia ini, tidak selamanya berada di atas. Maka itu kita selalu harus rendah diri, tidak sombong, tidak merendahkan diri dengan pikiran yang sia2.